Ak začínate pracovať s portálom slovensko.sk, tento návod je určený práve vám. Sú v ňom popísané základné kroky na to, aby ste mohli portál využívať na elektronickú komunikáciu s úradmi. Pri jednotlivých krokoch sú zverejnené odkazy na ďalšie užitočné informácie a články, ktoré vám pomôžu jednoduchšie sa zorientovať. Viac modelových situácií nájdete aj v sekcii „Návody„.
Krok 1: Vybavte si eID kartu*
- eID karta – čo je to?
eID karta je slovenský občiansky preukaz s elektronickým čipom. - Na čo ju potrebujem?
Prihlasujete sa ňou na portál slovensko.sk a do svojej elektronickej schránky. Slúži na autentifikáciu (preukazovanie identity). - Kde si ju vybavím?
Na ktoromkoľvek oddelení dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru. - Koľko zaplatím?
4,50 eura.
Prípady oslobodenia od poplatku nájdete v Prílohe zákona o správnych poplatkoch (položka 22a). - Otázky a odpovede
* Na účel autentifikácie je možné využiť aj doklad o pobyte s elektronickým čipom, alternatívny autentifikátor, autentifikačný certifikát alebo prostriedok elektronickej identifikácie z iného štátu EÚ (eIDAS node).
Dôležité:
- Pri preberaní eID karty si zadajte BOK (bezpečnostný osobný kód potrebný na prihlasovanie).
- Zároveň si nezabudnite požiadať o nahratie certifikátov na podpisovanie na čip eID karty, ktoré vám umožnia vytvárať kvalifikovaný elektronický podpis (KEP). O certifikáty môžete požiadať aj neskôr online, viac v Príručke.
- Zabezpečte si čítačku čipových kariet – jednu dostanete zadarmo na oddelení dokladov.
Krok 2: Nainštalujte si softvér
- Aplikáciu eID klient – na prihlasovanie.
- Ovládače – k čítačke kariet.
- Aplikáciu pre kvalifikovaný elektronický podpis – na podpisovanie.
- Softvér nájdete v sekcii Na stiahnutie v jednom inštalačnom súbore.
Užitočné info
- Používateľské príručky a inštalačné návody zverejnené v sekcii Na stiahnutie vám pomôžu k správnej inštalácii.
- Ak máte problém, napíšte nám alebo volajte na +421 2 35 803 083.
Krok 3: Vyberte si službu
- Navigácia na titulnej stránke portálu
Elektronickú službu si môžete vyhľadať prostredníctvom navigácie podľa životných situácií umiestnenej na titulnej stránke. Videonávod - Nájsť službu
Elektronické služby pre občanov a podnikateľov nájdete aj v sekcii Nájsť službu. - Všeobecná agenda
Každý úrad, ktorý má zriadenú schránku na slovensko.sk má automaticky pridelenú aj službu Všeobecnej agendy.
Užitočné info
- Elektronické služby si v sekcii Nájsť službu zverejňujú samotné orgány verejnej moci. Takýmito službami sú napr. služby obchodného a živnostenského registra, katastra nehnuteľností, Úradu pre verejné obstarávanie, Centrálnej ohlasovne, evidencie vozidla alebo služby na vybavenie sociálnych dávok ministerstva práce.
Krok 4: Prihláste sa do elektronickej schránky
- Elektronická schránka – čo je to?
Elektronické úložisko, v ktorom sa uchovávajú elektronické správy a notifikácie. Elektronická schránka vám umožní komunikovať s úradmi elektronicky. - Na čo ju potrebujem?
Úrady prijímajú do schránky elektronické žiadosti od občanov. Schránka občana aktivovaná na doručovanie je určená na prijímanie elektronických rozhodnutí od úradov. - Ako si ju vybavím?
Ak máte viac ako 18 rokov a ste občan SR, elektronickú schránku máte na portáli slovensko.sk vytvorenú automaticky. Ak nie ste občan SR, o zriadenie elektronickej schránky je potrebné požiadať. - Koľko zaplatím za jej zriadenie?
0 eur. Ak nie ste občan SR, zaplatíte iba za úradné overenie podpisu na žiadosti (2,87 eur na notárskom úrade) a za doručenie žiadosti prostredníctvom pošty (0,65 eur za list 2. triedy).
Užitočné info
- Elektronické schránky a Návod na prihlasovanie sa do schránky
- Používateľská príručka k elektronickým schránkam
- Prečítajte si sekciu Otázky a odpovede, nájdete v nej informácie, ktoré vám môžu na začiatku pomôcť.